Ako správny rodič som sa aj ja rozhodol, že záver prázdnin je potrebné deťom osladiť nejakým dobrodružstvom na ktoré sa len tak ľahko nezabúda a ostane po ňom aspoň malá stopa niekde hlboko v pamäti. Ani som dlho nemusel hľadať inšpiráciu keď môj druhorodený večer pri rozprávke zapísal, TATO..JA..VLÁČIK..ÍSŤ a niekoľko minút nato manželka, že sme neboli dlho v Prahe. Je teda rozhodnuté! Ideme na veľký výlet ktorý, zanechá menšiu uhlíkovú stopu :)
Takže základná myšlienka na svete a môžeme ísť na vec. Je doba internetová tak som si hneď jednoducho na peknej stránke ZSSK zistil, že zážitok umocním navyše nočnou jazdou na lôžku. Deti budú nadšené ja tiež a polovička sa určite pridá keď uvidí detskú radosť u všetkých a ešte aj u mňa. Začal som teda s rezerváciou a tu som narazil. Systém nepozná žiadne deti, infantov len počet osôb. Nevadí nadšenie neopadá a tak kúpim aspoň sebe a manželke. Ďalšiu stopku mi dala stránka keď chcela zadať akúsi zľavu, ktorú som nechcel a ani na ňu nemal nárok. Volám teda infocentrum, s milým hlasom si vymením pár informácií až nakoniec zistíme, že "tudy cesta nepovede" a je nutné zájsť do klientskeho centra. Keďže som obyvateľ krajského mesta nevidím v tom až taký problém...horšie by bolo keby som nebol.
Večer sa teda vydávame s deťmi na výpravu smer železničná stanica. Mamina nám dala polhodinu takže sme v pohode a v kľude si pozrieme ešte aj vlak, ktorým pôjdeme a ktorý práve prechádza stanicou. Tu som sa zháčil druhý krát. Vagón starší ako ja /35/ a dnu lehátka, ktoré si pamätám z detstva. Kedže som väčší optimista ako pesimista povyšujem radosť detí ked vidia svoj vozeň nad pohodlie svoje. Vlaku zakývame a ide sa kúpiť lístok. Akosi tuším čo ma na okienku čaká preto púšťam pred seba mladých "zadara" cestujúcich a spúšťam informácie na milú pani za okienkom. Tá ked absorbovala všetko čo som mal na srdci sa púšťa do 10 minútovej diskusie s kolegyňou, že čo, ako a kade bude najlepšie. Nerozumiem ich slangu, ale nevadí mi to pretože cieľom debaty je ako by som mohol ušetriť. Tu už sa zjavujú prví ľudia v rade, som pri jedinom otvorenom okienku. Má však ísť len jeden vlak aj ten má meškanie preto nikto nič nenamieta. Dámy dospeli po porade k najlepšiemu riešeniu a pani mi oznamuje, že ušetrím...SUPER. Pýtam sa koľko. 7 EUR...nevadí aj to je peniaz.
Pani začne nahadzovať údaje na server ZSSK a ten jej po chvíli oznámi, že plán, ktorý vymyslela s kolegyňou nevyšiel a lacné miesta sú už plné. Máme teda za sebou 15 min. a už pomerne dlhú radu. Ľudia v rade sa už po ďalších 10 minútach otázok a tlačenia lístkov nervózne mrvia a deti sa už tiež niekde rozbehli. Konečne prichádzame k záverečnej fáze, vyťahujem kartu a pani spočítava sumy na všetkých lístkoch....nech sa páči 172 EUR. A tu som sa trocha pozastavil aj keď som očakával sumu cez 100 ale určite nie bližšie k 200. Vlaky považujem za lacnejší typ prepravy. Rýchly prepočet prepravy autom BB-Praha-BB, 1000km x 0,15EUR = 150 EUR ma utvrdzuje, že už to tak nie je. Stále nevadí veď ide o zážitok a sú prázdniny.
Prídem domov a večer mi to nedá preto otváram stránku Českých dráh a zadávam ten istý lístok, ktorý držím v ruke a tu ma prechádza všetka dobrá nálada a aj zhovievavosť voči Slovenskému dodávateľovi železničnej prepravy. Ten istý lístok je lacnejší o 25% a môžem si ho kúpiť cez internet po 10 minútach z obývačky. Nieže by som bol odkázaný na tých 40 EUR, ale ide o to ako systém absolútne nefunguje a tvárime sa, že áno
Takže túto cestu absolvujem hlavne kvôli zážitku a deťom. Budem dúfať, že toto bola posledná zlá skúsenosť, lístok ZSSK vrátim aj keď chcú 10% storno poplatok a kúpim ho cez ČD. Rozdiel tam stále je, ale ide hlavne o princíp. Do budúcna budem kupovať lístky online cez ČD a naďalej budem prelaďovať rádio keď bude niekto hovoriť ako je super, že máme vlaky zadarmo.
Nie, nie je pretože všetko čo je dotované a zadarmo má tendenciu nezlepšovať sa, nerásť ale hniť a chváliť samo seba.